Navigacija
Lista poslednjih: 16, 32, 64, 128 poruka.

[INFO] Sve o pamćenju i učenju

[es] :: Vodič za učenje :: [INFO] Sve o pamćenju i učenju
(TOP topic, by Nebojsa Milanovic)
Strane: < .. 1 2 3 4 5 6 7 8

[ Pregleda: 165794 | Odgovora: 156 ] > FB > Twit

Postavi temu Odgovori

Autor

Pretraga teme: Traži
Markiranje Štampanje RSS

Aleksandar Marković
Part Time Freelance Journalist

Član broj: 219
Poruke: 5220
*.mediaworksit.net.

Sajt: www.akcenat.info


+8 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju13.10.2004. u 11:41 - pre 237 meseci
Za učenje je od presudnog značaja više stvari...

1. Mesto - možda zvuči banalno ali nije. Počevši od mesta prostorije u kojoj učiš u odnosu na ostale prostorije u stanu/kući, preko samog razmeštaja u prostoriji:
- položaja radnog stola u odnosu na vrata/prozore, mislim da je primat izvor dnevne svetlosti,
- do veličine radnog stola,
- tipa stolice na kojoj se sedi i
- osvetljenja.

Nadji sebi mesto za učenje, isprobaj nekoliko varijanti ako si u prilici ...

2. Vreme - obrati pažnju na to kada si u toku dana najsvežiji, kada ti kefalo najbolje funkcioniše i probaj da učiš upravo u tad. Ne mogu da ti kažem "Uči ujutru, duži je dan kad se ustane pre podne" ili "Uči noću, tiše je" kad tebi možda odgovara neka druga varijanta.

3. Hrana i piće - i ovo je možda banalno na prvi pogled. Teška hrana odvlači previše krvi u želudac i smanjuje koncentraciju. Naučno gledano. Što se tiče pića, to se više odnosi na ono što piješ dok učiš, nadji nešto što ti prija a ne pravi nikakve sporedne efekte koji bi se negativno odrazili na učenje.

Iako deluju sporedno, prve tri stvari su važne. Najveći problem u vezi sa njima je što ne možeš da odlučiš šta ti odgovara nego treba malo vremena i malo pažnje.

Pretpostavimo da si odredio mesto, vreme i ostale parametre i bacimo se na suštinu.

4. Gradivo i materijal za učenje - kada počinješ sa učenjem nečeg novog važno je da znaš šta treba da učiš, ne mislim na naziv ispita,

A) nego koje su konkretne stvari:
- šta je jako važno,
- šta je manje važno,
- šta može da dodje na ispitu,
- šta je teže i
- šta je lakše za savladati.

B) odakle treba da učiš:
- da li imaš sve potrebne knjige,
- skripte,
- zbirke...

C) kojim redosledom:
- s tim što redosled učenja različitih oblasti često nije izmenjiv zbog prirode teme koja se uči.

5. Organizacija - pregledaj gradivo i podeli ga na manje logičke celine koje mogu da se savladaju za manje vremena. Sredi svoj radni prostor da bude funkcionalan - sve što ti treba na dohvat ruke:
- odgovarajuća olovka,
- papir i
- sve ostale sitnice koje su ti potrebne.

6. Realizacija - u svemu ovome je odlično što si svestan da gubiš koncentraciju posle jako malo vremena, pola rešenja je upravo definisanje problema. Strašno bi bilo da tek posle sat vremena shvatiš da ne znaš šta si čitao i da si sve vreme mislio o nečemu drugom. Konkretno, možeš da uradiš sledeće:

- pokušaj da u okviru, recimo, dva sata odradiš 4 male porcije od po dvadeset minuta sa po deset minuta pauze izmedju,
- a onda 30-40 minuta pauze do sledećih 4x20 minuta.

Nije loša fora da namestiš alarm da pišti posle dvadeset minuta. Time ćeš dobiti izvesno rasterećenje, koje je čisto psihološki, ali može da upali. Za 20 minuta možeš da pročitaš par stranica (vrlo je individualno) izvučeš par bitnih činjenica i pročitaš to ponovo.

Kada primetiš da te je alarm posle 20 minuta iznenadio i da nisi primetio da je "vreme isteklo" možeš da povećaš na pola sata... I tako u krug.

Nemoj da se demorališeš ako nešto ne ide odmah, čak i ako ne ide posle tri-četiri dana jer ako inače nisi navikao da radiš (učiš) redovno nije lako prešaltati se na svakodnevno višesatno učenje (ma ni na sedenje!)...

Autor: cicika
Edit: Secret
 
Odgovor na temu

salec

Član broj: 6527
Poruke: 1738
*.rcub.bg.ac.yu.



+25 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju13.10.2004. u 13:05 - pre 237 meseci
Citat:
secret:
...

Nije loša fora da namestiš alarm da pišti posle dvadeset minuta. Time ćeš dobiti izvesno rasterećenje, koje je čisto psihološki, ali može da upali. Za 20 minuta možeš da pročitaš par stranica (vrlo je individualno) izvučeš par bitnih činjenica i pročitaš to ponovo.

Kada primetiš da te je alarm posle 20 minuta iznenadio i da nisi primetio da je "vreme isteklo" možeš da povećaš na pola sata... I tako u krug.

...

Autor: cicika
Edit: Secret


Dobra ideja! Svaki uspeh (sto pre postignut) podize moral i obnavlja volju. Da bi "iznenadjenje" uspelo, brojcanik ili displej sata ne bi trebao da bude vidljiv... kod nervoznih ljudi to izaziva psiholoski pritisak koji moze da razbije koncentraciju.

Jos nesto: za razumevanje i sticanje sigurnosti zamisljajte sebe kako gradivo koje ucite nekom (ko ne zna) s autoritetom prenosite i objasnjavate. Ionako cete upravo to i raditi na ispitu, samo s tom razlikom sto onaj ko vas ispituje vec zna to sto vas pita. Nije lose, ako prilike dozvoljavaju, da sa nekim ukrstite spremanje dva ispita i da se zaista nadjete u ulozi predavaca/konsultanta. Ako je obimno gradivo, mozete naizmenicno "drzati predavanja" iz istog predmeta, samo razlicitih tema ili poglavlja. Pametna pitanja slusalaca mnogo znace za razjasnjavanje, ili makar za pronalazenje nejasnoca. I naravno, uspesno i potpuno objasnjena lekcija je jos jedan uspeh i poen za nase!

Pitam se, da li bi tako nesto moglo da se organizuje online, npr. na chat-u? Vec sam par puta prisustvovao ili pregledao snimljene web seminare koje organizuju firme za promociju svojih proizvoda, pa sto tako nesto ne bi posluzilo i za pripremanje ispita...
 
Odgovor na temu

Zikka
Zika Jovic
Dublin

Član broj: 29076
Poruke: 677
*.vdial.verat.net.

ICQ: 270814588


+1 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju14.10.2004. u 02:31 - pre 237 meseci
Mnogo hvala. Posle svega odlucio sam da pod stare dane upisem ponovo(odnosno nastavim posle mnogo godina) fakultet. Sada je to Industrijski menadzment. Ako nesto zaskripi nadam se da mogu da se javim na ovaj forum ponovo po pomoc.
Jos jednom mnogo hvala!!!!!!!
Don't Worry Be happy!
 
Odgovor na temu

Zoran Rašković
Serbia

Član broj: 95
Poruke: 1360
*.vdial.verat.net.



+1 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju27.10.2004. u 01:54 - pre 237 meseci
Ljudi ja se stvarno izvinjavam, ali u međuvremenu sam morao da formatiram hard, što znači da su mi svi mailovi obrisani, a sa njima i nekoliko mapa koje mi je fanfon poslao :-(

Inače, imala je Finesa štand na sajmu knjiga sada, mogli ste tamo da kupite neku od knjiga na temu "mape uma".
 
Odgovor na temu

varelg

Član broj: 24494
Poruke: 187
*.ipt.aol.com.



+2 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju16.01.2005. u 15:18 - pre 234 meseci
Hola,
A shta s vezom izmedju sna i uchenja? Nekako se izgubio san medju svim tim silnim mapama i CIA-inih tehnika. 1994-te vrsheni su eksperimenti u Izraelu (Weizmann Institute, Rehovot, Israel) i nadjena je direktna veza izmedju razlichitih oblika pamchenja i kolichina REM sna ispitanika (REM- rapid eye movement, vreme sanjanja tokom spavanja)...
Estamos listos?
 
Odgovor na temu

krtica
davidovic mirko
foca

Član broj: 51522
Poruke: 2
*.teol.net.



Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju13.03.2005. u 17:44 - pre 232 meseci
moze li neko i meni poslati te mape?
sometimes i feel like screaming...
 
Odgovor na temu

fade
Šalingrad

Član broj: 43688
Poruke: 2906
*.vdial.verat.net.



+69 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju13.03.2005. u 18:43 - pre 232 meseci
moglo bi i meni ,aj da vidim kako to ide.
Ko zna zna, ko ne zna 6.
 
Odgovor na temu

krtica
davidovic mirko
foca

Član broj: 51522
Poruke: 2
*.teol.net.



Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju15.03.2005. u 17:36 - pre 232 meseci
Nedavno sam procitao knjigu od nazivom "Brzo citanje" autor (mislim)Dzefri Dadli.
U principu, knjiga i nije losa,tih osam tehnika za povećanje brzine citanja koje su tamo date su stvarno djelotvorne i takodje tehnike koje nas upućuju na brže pamćenje, ali , brate, testovi koji su dati su vise nego i smjesni.

Volio bih kad bih cuo jos necije misljenje o ovoj knjizi i pogotovo o testovima koji su tamo.
sometimes i feel like screaming...
 
Odgovor na temu

stf

Član broj: 51276
Poruke: 65
*.171.eunet.yu.



Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju12.04.2005. u 18:40 - pre 231 meseci
Pamcenje i ucenje u stilu Tonija Buzana je veoma lako. Cak i zabavno. U njegovim knjigama je na lak i jednostavan nacin sve objasnjeno, a tehnike se brzo savljadjuju. Ako nekom treba seminarski rad o savrsenom pamcenju koji sam napisao neka se javi.
If you don't live for something, you will die for nothing.
 
Odgovor na temu

stf

Član broj: 51276
Poruke: 65
*.179.eunet.yu.



Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju28.04.2005. u 14:01 - pre 230 meseci
Posto mi je stiglo nekoliko privatnih poruka sa zeljom da prosledim svoj seminarski preko e-maila svakom, a znam da i ima dosta zainteresovanih ovde da ga procitaju, evo izvolite: ovde sve pise o savrsenom pamcenju. Ukoliko ima nekih nejasnoca povodom samog seminarskog, dodatnih pitanja ili bilo sta, pisite na ovaj forum, odnosno ovu temu. Pozdrav !!!
Seminarski:

---------- SAVRŠENO PAMĆENJE -------

UVOD


Veliki deo stanovništva se žali na loše pamćenje kao i lošu koncentraciju. To i nije slučajno: u današnjim školama, kako osnovnim i srednjim, tako i na fakultetu se uči, ali se ne uči kako da se uči i pamti. Takođe se u ovim obrazovnim ustanovama forsira samo leva hemisfera mozga. Dok je ona odgovorna za nizove, brojeve, reči, fraze, rečenice i slično, desna hemisrefa se zalaže za imaginaciju, asocujaciju, apsurdnost, slikovitost, vizuelno razmišljanje, kreiranje slika itd. Upravo veoma mali broj ljudi je upoznat sa načinom za korišćenje desne, odnosno obe hemisfere istovremeno. Tek pre desetak godina poznati psiholozi, doktori u svojoj oblasti su izgradili sisteme pomoću kojih se mnoge stvari lako pamte. Štaviše, pamćenje postaje jedna veoma jednostavna i zabavna igra, te je i lako učiti. Upoznavanje ljudi sa ovih prostora sa takvim načinima pamćenja je omogućila Finesa, koja je većinu knjiga ovog tipa prevela na naš jezik, ali istovremeno održava i mnogobrojna predavanja koja omogućavaju razvijanje intelektualnih veština.
Kao što vam je poznato, ljudi koriste veoma mali procenat kapaciteta svoga uma. U nastavku ćete se upoznati sa 12 memorijskih principa uključujući i nekoliko memorijskih sistema koji omogućavaju da se razvije korišćenje desne hemisfere mozga, odnosno istovremeno korišćenje obe. Takođe većina starijih osoba se žali da sa starenjem opada i moć pamćenja. Međutim, to i nije tako. Za opovrgavanje ovog trvđenja i sličnih je potrebno bolje upoznavanje načina na koji funkcioniše naš mozak. On je kao jedan veliki kompjuter i ono što mu vi svesno ili nesvesno zadate to će on i ispuniti. Dakle, vi mislite da sa starenjem brže zaboravljate, pa se tako – po vašem mišljenju – i ostvaruje. Ali to nije istina. Mislite pozitivno, i pozitivni rezultati će se pokazati za veoma kratko vreme.



TESTOVI PAMĆENjA


Evo nekoliko zadataka da proverite svoju trenutnu sposobnost pamćenja. Ukoliko niste u mogućnosti da rešite ovaj test sa procentom većim od 50%, nemojte se obeshrabriti. Prosečna osoba pamti od 20 do 60% ovih pojmova. Budite uvereni da, ako savladate principe i sisteme koji će kasnije biti opisani, moći ćete da pamtite od 95 do 100% tačnih odgovora.

Zadatak 1: Pročitajte samo jednom! sledeću listu pojmova. Potrudite se da što više zapamtite kao i redosled po kome su napisani.
tapete slon
planina zatvor
suknja ogledalo
žica kofer
sladoled biljka
makaze energija
ekser sef
sat dinja
medicinska sestra melez
parfem rezalja

Zadatak 2: Posmatrajte date pojmove oko 1 minut. Za to vreme pokušajte da zapamtite što više pojmova kao i to pod kojim brojem se oni nalaze.

1) atom
2) drvo
3) stetopskop
4) krevet
5) kuglana
6) crep
7) vetrobran
8) med
9) četka
10) kalodont


Zadatak 3: Posmatrajte svaki od ovih brojeva. Na svakom se zadržite najviše 30 sekundi, a zatim pokušajte da ga ponovite, odnosno zapišete ne gledajući ponovo. Postupak ponovite za svaki broj posebno.
1) 536945298761286
2) 148329765481293
3) 102547896520354
4) 963201579426589

Zadatak 4: Pokušajte da provedete najviše dva minuta posmatrajući sledeće brojeve telefona i da ih što više zapamtite.
Prodavac zdrave hrane 800-896
Partner u tenisu 146-326
Lekar iz doma zdravlja 578-079
Prodavac novina 868-228
Prodavac cveća 180-089
Turistički agent 332-207
Omiljeno pozorište 267-900
Omiljena diskoteka 710-902
Omiljeni bioskop 260-535
Omiljeni restoran 314-030

Zadatak 5: Pokušajte da za dva minuta zapamtite što više godina kada su se desili sledeći istorijski događaji.
1) 1666. Veliki požar u Londonu
2) 1770. Betovenova godina rođenja
3) 1389. Kosovska bitka
4) 1917. Oktobarska revolucija u Rusiji
5) 1454. Izum prve štamparske mašine
6) 1815. Bitka kod Vaterloa
7) 1608. Izum teleskopa
8) 1789. Francuska revolucija
9) 1905. Ajnštajnova teorija relativiteta

Zadatak 6: Prelistajte špil od 52 za oko 5 minuta. Podazumeva se da su u špilu karte proizvoljno izmešane. Sada pokušajte da, negldeajući ponovo u špil zapamtite tačan redosled svih karti. (Na primer: prva je sedmica karo, druga je dvojka srce, ..., pedeset druga je kralj tref.)

Rešenje svakog zadatka napišite na jedan papir, ali negledajući u napisani zadatak. Rezultate koje dobijete sačuvajte. Pošto savladate određene sisteme pamćenja vratite se ponovo na zadatke. Bićete iznenađeni da ćete ceo test rešiti sa tačnošću od 95 do 100%. Naravno, za sve je potrebna vežba. Kreirajte i sami sopstvene ili zamolite prijatelje da vam zadaju svoje primere.



MEMORIJSKI PRINCIPI


Memorijske principe savršenog pamćenja su još otkrili Stari Grci pre oko 2500 godina. Iako bez naučne potpore, oni su uvideli da, ako nešto želite da zapamtite potrebno je da koristite sve aspekte svoga mozga. Postoji 12 osnovnih memorijskih principa a to su: sinestezija, kretanje, asocijacije, seksualnost, duhovitost, imaginacija, numerička uređenost, simbolizam, multikolornost, princip poretka, pozitivne mentalne slike i preuveličavanje. U nastavku će svaki od njih biti detaljno objašnjen.
Sinestezija. –Koren ove reči se vezuje za grčki jezik i u prevodu znači mešanje fizičkih doživljaja, saosećaj i sl. Dakle, ona se odnosi na mešanje čula. Kako bi bili u mogućnosti da razvijete tu sposobnost, najpre je potrebno da povećate čulnu osetljivost. Ovo se postiže vežbanjem. Sada preostaje da usaglasite vid, sluh, miris, ukus, dodir i kinesteziju tj. svesnost položaja i kretanja tela u prostoru.
Kretanje. –Prilikom kretanja telu dajete utisak trodimenzionalnosti. Ako u vaše memorijske slike ubacujete više ritmičnosti, to ćete ih bolje i zapamtiti.
Asocijacije. –Ukoliko želite nešto da zapamtite, potrebno je to povezati sa slikom koja se uklapa u vaš mentalni sklop. Što bolju asocijaciju napravite, tj. ako slika sa kojom povezujete ono što pamtite što čvršće vezana za vaš mentalni sklop to ćete bolje pamtiti.
Seksualnost. –Svi smo duboko svesni da imamo odlično pamćenje u ovoj oblasti, te to iskoristite najbolje što možete!
Duhovitost. –Ukoliko su mentalne slike duhovitije i nerealnije to ćete bolje pamtiti.
Imaginacija. –Ajnštajn je rekao: ''Imaginacija je mnogo važnija od znanja. Znanje je ograničeno dok mašta sadrži u sebi ceo svet, stimuliše progres i evoluciji daje životni dah''. Dakle bolje ćete pamtiti ukoliko što bolje koristite ovaj memorijski princip. Pokušajte na različitim primerima da svoju bujnu maštu još više razvijete i da stvorite što bolju imaginaciju.
Numerička uređenost. –Upravo najbrajanje daje specifičnost i efikasnost samom pamćenju.
Simbolizam. –Ukoliko je potrebno da zapamtite neki ''dosadan'' ili apstraktan pojam, dovoljno ga je samo zameniti nekim znatno jednostavnijim i znatno zanimljivijim. Time je verovatnoća prisećanja u velikoj meri povećana.
Multikolornost. –Poželjno je da sve svoje ideje obojite. Boljem pamćenju posebno doprinose dugine boje koje trepere i fosforescentne boje, jer one ostavljaju znatno dublji utisak.
Princip poretka. –Informacije koje pamtite obično organizujte na neki od sledećih načina: gradacija, sortiranje po boji, kategorijama, hijerarhiji itd.
Pozitivne mentalne slike. –Pozitivne mentalne slike su lakše za pamćenje jer mozak na neki način teži da mu se vrate. Slično, ukoliko su mentalne slike neprijatne, mozak teži da ih izbaci iz sećanja.
Preuveličavanje. –Poželjno je da većinu svojih mentalnih predstava smanjite ili povećate po veličini, obliku ili zvučnosti i to onako kako to najviše godi vašem mentalnom sklopu.
Pokušajte da što bolje uvežbate ove memorijske principe na različitim primerima, jer se oni koriste u svim memorijskim sistemima pamćenja. Sistemi pamćenja koji slede, omogućavaju da se primenom različitih tehnika uvežba pamćenje. Značajno ih je uvežbavati na različitim primerima i uočiti u kojoj situaciji ih je korisno primeniti.



LANČANI SISTEM PAMĆENjA


Lančani sistem je najjednostavniji od svih memorijskih sistema pamćenja. On se najviše koristi za pamćenje kraće liste pojmova. Zasniva se na tome da se svaki sledeći pojam na neki način nadoveže na njemu prethodni. Ovaj sistem ćete najlakše upoznati na sledećem primeru.
Primer 1: Zamislite da vas je neko posalo u kupovinu da mu kupite sledeće:
- kutlaču; - šest čaša za piće;
- banane; - sapun;
- kečap; - prašak za pranje veša;
- špagete; - hleb;
- paradajz; - buket ruža.
Pamćenje ovakvih stvari zahteva vreme i trud. Čak i ako sve ovo uspete da zapamtite, velika verovatnoća je da ćete na putu do prodavnice koju stvar zaboraviti. Umesto da se trudite da svaku stvar zapišete, možete lako primeniti ovaj memorijski sistem i zapamtiti ove pojmove. Možete stvari zamišljati i povezivati na način koji vama odgovara, ali evo jedne sugestije:
Zamislite kako ste se uputili od svog stana ka prodavnici. Zatim zamišljajte kako u ustima držite dršku od kutalče, kako osećate ukus metala i sve vreme se trudite da uspostavite ravnotežu. Održavanje ravnoteže još više vam otežava šest čaša za piće koje su ravnomerno raspoređene po onom delu kutlače koji nije u vašim ustima. Idući tako odjednom vam se pod levom nogom nađe kora od banane na koju se okliznete, a da ne bi pali ravnotežu održavate na desnoj nozi. Međutim, kao još veći maler, tom desnom nogom se okliznete na sapun i padnete. Zatim se podignete i tek onda uvidite da ste čitavo odelo izmastili kečapom. Zbog toga brzo otrčite kući kako bi tu mrlju sprali praškom za pranje veša. Kada ste se očistili, odlučite da u prodavnicu krenete drugim putem i to da do nje stignete penjući se uz jedan dugačak konopac koji se sastoji od nanizanih špageta. Zamišljajte kako te špagete trepere nekom fosforescentnom bojom. Penjući se tako, osetite miris sveže ispečenog hleba. Zato odjednom požurite do pekare kako bi pojeli koje parče. Kad najdenom vidite da su na policama umesto hleba naslagani redovi paradajza. Iako razočarani, vi dalje nastavljate put. Dalje se sreća okreće na vašu stranu: odjednom ugledate jednu prelepu devojku, devojku iz svojih snova, baš onakvu kakvu ste je oduvek zamišljalji i onakvu kakvu već duže vreme sanjate. Zato odlučite da svratite u cvećaru i kupite joj buket ruža.
Kada ste završili čitanje ove fantazije, zatvorite oči, vratite film na početak i pokušajte da se setite svega što je trebalo da se zapamti. Naravno, to vam neće prestavljati problem, jer ste zamišljali stvari u skladu sa svojim mentalnim sklopom. Bićete iznenađeni jer ste sada stvari koje ste trebali da kupite uz pomoć male igre savršeno zapamtili. Ukoliko ste već sve ovo savladali, vi ste već znatno oskočili od proseka.



SISTEM PAMĆENjA BROJ – OBLIK


Ovaj sistem pamćenja se razlikuje od lančanog po tome što koristi tačno određenu listu ključnih memorijskih slika koje omogućavaju da se različite stvari koje želimo da zapamtimo povezuju sa njima. Ovo je posebno značajno, ako recimo u pamćenju određenih pojmova bitno i pamćenje njihovog redosleda uz pamćenje rednog broja iza koga se krije određeni pojam. Takođe i ovaj memorijski sistem je veoma jednostavan. Sve što treba da uradite je da svakom broju od 1 do 10, shodno vašem mentalnom sklopu, dodate ključnu memorijsku reč, tj, stvorite sopstvenu mentalnu sliku koja će po svom obliku podsećati na broj koji ona prestavlja. Radi lakšeg savlađivanja i u ovom slučaju ći vam dati neke moje sugestije, koje ako vama ne odgovaraju možete korigovati ili potpuno odbaciti i kreirate sopstvene:
1 lampion 6 trešnja
2 labud 7 sekira
3 Zemlja 8 vrteška
4 krst 9 reket
5 bubnjevi 10 Stanlio i Olio
Primetićete da neke od ovih ključnih memorijskih reči možda i toliko ne podsećaju na oblik broja iza kojeg stoje, ali shodno mom mentalnom sklopu oni su najbolji primer da prestavljaju dati broj i za mene se one najlakše pamte. Možda će se nešto slično i vama dogoditi dok budete stvarali sopstvene, ali važno je da one vama najviše odgovaraju.
Sledeći primer vam omogućava da se bolje upoznate sa navedenim memorijskim sistemom.
Primer 2: Pretpostavimo da je potrebno da zapamtite sledeću listu pojmova:

1 simfonijski orkestar
2 molitva
3 lubenica
4 vulkan
5 motocikl
6 sunce
7 lenja pita
8 cvetovi
9 vasionski brod
10 pšenično polje

Dakle ove pojmove je potrebno da povezujete sa vašim memorijskim slikama. Ja sam to uradio na sledeći način i nudim vam jedno od mnogobrojnih rešenja:
1) Da biste zapamtili pojam simfonijski orkesar zamislite kako jedan ogroman sifonijski orkestar svira na jednoj dugačkoj poljani a da se u centru svega toga nalazi jedan veliki lampion koji osvetljava čitavu površinu na kojoj orkestar svira.
2) Većina ljudi smatra da se apstraktni pojmovi teško pamte. Iako je molitva apstraktan pojam, kao što je već naglašeno pri objašnjavanju memorijskog principa simbolizam, on se lako zamenjuje konkretnim. Recimo, zamislite kako je labud daleko na pučini jednog velikog i mirnog mora i kako se pogledeom usmerenim ka nebu moli dok su mu krila skupljena.
3) Lubenica i Zemlja su sličnog oblika te ih nije teško dovesti u vezu. Zamislite, na primer, da sa neke daleke planete letite ka Zemlji. Da bi ušli u njenu atmosferu, najpre je potrebno da uđete kroz lubenicu koja će se otvoriti ćim se budete našli tačno ispred nje.
4) Zamislite da šetate nekom planinom na čijem vrhu se nalatzi krst. Zamišljajte kako sve vreme pokušavate da dosegnete do njega a on onako gord i neuhvatljiv vam sve vreme to onemočućava, jer stalno kad mu se približite iz planine izbije vulkan, podigne ga uvis i u tome vas omete.
5) Zamislite kako se vozite motociklom kroz neke ulice gde se čuje muzika vama veoma prijatna. Umesto volana biciklom upravljate tako što u ritmu muzike udarate u bubanj.
6) Možete lako da zamislite kako gore visoko na nebu umesto sunca sija veoma sjajna trešnja.
7) Zamislite kako vam je dobra domaćica spremila lenju pitu, onakvu kakvu vi najviše volite. Ona je toliko velika da umesto nožem je morate seći udarima sekire.
8) Lako je zamislite jednu vrtešku kako se brzo vrti te one cvetove koji su u neposrednoj blizini bili uredno složeni rasipa po čitavoj livadi.
9) Od malena se maštali da letite vasionskim brodovima. Međutim, sad vam se čini da je putovanje njima toliko jednostavno pa su vam dosadili. Zato ih sa zadovoljstvom smanjuite (memorijski princip preuveličavanja) i udarate reketom menjajući njihov pravac kretanja onako kako vi želite.
10) Zamislite kako po jednom velikom pšeničnom polju šetaju vaši omiljeni crtani junaci Stanlio i Olio.
Ako ste pročitali ovaj primer videćete kako je veoma jednostavno zapamtiti navedeni redosled pojmova. Još lakše i brže ćete ih zapamtiti ukoliko stvorite sopstvene mentalne slike i povezujete ih sa pojmovima shodno vašem mentalnom sklopu na prethodno opisani način. Sada ste u mogućnosti ne samo da navedene pojmove ponovite istim redosledom, već i da, na primer ako vas neko pita koji pojam je šesti po redu, vi ćete lako odgovoriti da je u pitanju sunce.



SISTEM PAMĆENjA BROJ – RIMA


Sistemom broj – oblik u mogućnosti ste da zapamtite do deset pojmova. Savlađivanjem i ovog memorisjog sistema bićete u mogućnosti da obim pamćenja pojmova na ovaj način udvostručite. Sistem broj – rima se, slično sistemu broj – oblik, zasniva na tome da se svakom broju od 1 do 10 dodeli neka reč koja se sa tim brojem rimuje ili sadrži u sebi taj broj. Ja ću vam dati kao primer mentalne slike koje sam ja kreirao, a vi ih i možete a i ne morate uzeti u obzir:

1 megdan
2 dvogrba kamila
3 bermudski trougao
4 leptiri
5 suncokret
6 FEST
7 Sadam
8 osica
9 krevet
10 treset

Ukoliko ste kreirali sopstvene mentalne slike, onda pokušajte da rešite i sledeći primer. Imajte u vidu da je potrebno da koristite oba prethodna sistema, a sami odlučite koji ćete upotrebiti u kojoj desetici; jedan iskoristite za pojmove od 1 do 10, a drugi za pojmove od 11 do 20.
Primer 3: Zapamtite tačan redosled sledećih reči:

1 atom
2 drvo
3 stetopskop
4 kauč
5 sokak
6 crep
7 vetrobran
8 med
9 četka
10 četkica za zube
11 raskoš
12 grejalica
13 železnička pruga
14 upaljač
15 brada
16 zvezda
17 tišina
18 dugme
19 dečja kolica
20 pumpa




SISTEM RIMSKE SOBE


Sistem rimske sobe je veoma pogodan za razvijanje veština istovremeno i leve i desne moždane hemisfere, jer zahteva precizno struktuiranje, ali i mnogo imaginacije. Princip pamćenja ovim sistemom je veoma jednostavan. Potrebno je samo da zamislite tačan raspored stvari u vašoj kući, svakako prepostavljajući da ga veoma dobro poznajete. Idući od ulaznih vrata pa do prostorija u vašem domu koje vi odaberete, na svaki pojedini predmet možete okačiti po jedan ili čak više pojmova, ukoliko je potrebno. Za razliku od sistema broj – oblik i broj – rima, ovaj sistem pamćenja vam otvara široke mogućnosti da zapamtite neograničen broj pojmova. Jer pošavši od pretpostavke da savršeno dobro poznajete rasopored stvari u vašem domu, lako ćete moći da sve pojmove i reprodukujete postepeno prisećajući se kojim ste putem kroz kuću išli i na koje ste predmete koji pojam ''okačili''.
Ovaj sistem su u dalekoj prošlosti razvili stari Rimljani, što im je bilo potrebno u različitim situacijama. Evo jedne pretpostavke kako je stari Rimljanin mogao da zapamti niz pojmova koji su mu bili potrebni:
Primer 4: Pretpostavimo da je Rimljanin želeo da zapamti da kupi par sandala, da naoštri mač, da kupi novog roba, da obreže vinovu lozu, da uglača šlem i da kupi poklon svom detetu. Dalje, pretpostavimo da je njegova soba prikazana na sledeći način: Oko ulaznih vrata se nalaze dva velika stuba. Kao kvaka je uklesana lavlja glava. U unutrašljosti sobe se nalazi sa leve strane ulaza jedna velika grčka statua. Pored statue je mali sto prekriven krznom od neke zveri koju je Rimljanin ulovio. Na stolu stoji vino, voće i mnogobrojni pehari, a pored stola je velika saksija sa cvećem.
On bi u tom slučaju mogao da razmišlja na sledeći način: Prvi stub njegovih ulaznih vrata je okićen gomilom sandala, na desnom stubu on oštri svoj mač i pri tom mu duboko prija zvuk koji se oštrenjem odaje. Zatim bi mogao da zamisli roba kako jaše lava, a vinovu lozu je mogao zapamtiti tako što je zamišljao kako je grčka statua njome okićena. Zatim umesto saksije sa cvećem mogao je zamisliti da se cvetovi nalaze u velikom šlemu, a dete kome želi da kupi poklon se veselilo sa njim dok su jeli voće i pili vino sa stola.
Ovaj primer vam omogućava da ovaj memorijski sistem što bolje upoznate i da što bolje usvojite način na koji će te pamtiti neograničeni broj pojmova. U početku bi bilo poželjno da zapamtite oko 20, zatim 30 i 50, pa 100, itd. Bićete iznenađeni kako će te vežbanjem uspeti da napravite zavidan uspeh.



ALFABETSKI SISTEM PAMĆENjA


Alfabetski sistem pamćenja je u velikoj meri sličan sistemima broj – oblik i broj – rima. Zasniva se na tome da svakom slovu dodelite ključnu memorijsku reč, koja će počinjati upravo tim slovom koje ona zastupa. Ovim ćete biti u mogućnosti da zapamtite do 30 pojmova po tačno određenom redosledu, a kombinujući sa druga dva sistema i do 50 pojmova. Slično pomenutim sistemima pamćenja, pojmovi se u alfabetskom sistemu povezuju sa svakom ključnom reči koje ste vi sami kreirali. Daću vam sugestiju kako sam ih ja osmislio, ali to veoma lako i vi sami možete učiniti.


A avion
B baba
V vo
G grožđe
D dugme
Đ đinđuva
E ekser
Ž žito
Z zavesa
I igla
J jedro
K kamion
L lubenica
Lj ljudi
M mama
N naliv-pero
Nj njiva
O oblak
P prst
R ranac
S sat
T tiganj
Ć ćurka
U udica
F foka
H hleb
C cigla
Č česma
Dž džak
Š šešir





VRHUNSKI SISTEM PAMĆENjA


Svi prethodno opisani memorijski sistemi se zasnivaju na pamćenju relativno malog broja pojmova. Međutim, kako zapamtiti recimo 1000 pojmova, ili na primer 10000? Za takve oblike pamćenja postoji jedan novi, daleko efikasniji memorisjki sistem – vrhunski sistem pamćenja. Velikim naprezanjem je mogućno zapamtiti toliki broj pojmova prethodno opisanim sistemima. Recimo, potrebno je da zapamtite 200 pojmova. Prvih 50 ćete zapamtiti kombinovanjem sistema broj – oblik, broj – rima i alfabetskog sistema. Drugih pedeset možete pamtiti primenjujući iste principe, ali zamišljati da se dati pojmovi (kada ih prethodno dovedete u vezu sa vašim memorijskim slikama) nalaze u kocki leda. Pojmove od 100-150 i od 150-200 možete zamišljati kako gore u vatri ili lebde visoko u oblacima, itd. Međutim, prilikom ovakvog načina pamćenja može doći to mešanja pojmova pod brojevima 1, 51, 101 i 151 i slično. Ovakve poteškoće uspešno rešava vrhunski sistem. Dakle, potrebno je svakom broju od 0 do 9 dodeliti tačno određeno slovo, kao što je prikazano:

0 s ili z
1 t ili d
2 n
3 m
4 r
5 l
6 š, ž, č, ć, đ ili dž
7 k ili g
8 v ili f
9 p ili b

Ukoliko vam je teško da ovo zapamtite, pokušajte naći neke sličnosti između datih slova i brojeva. Primetite da se zvučni i bezvučni suglasnik nalaze u paru. Kada uspešno savladate prethodnu tabelu primetite da kombinovaljem datih brojeva možete sklapati odgovarajuće reči. Te reči treba da sadrže navedene suglasnike i spajaju se volalima. (Ukoliko je teško naći odgovarajuću reč za datu grupu brojeva, mogu se koristiti i suglasnici koji nisu navedeni: c, h, j, lj i nj.) Ukoliko je potrebno zapamtiti neki broj čiji je broj cifara veći od tri, poželjno je taj broj rastaviti na grupe od tri broja (ili dva) i stvarati rači. Zatim se lančanim sistemom pamćenja te reči povežu u celinu.
Primena vrhunskog sistema pamćenja je višestruka. U tekstu koji sledi, možete uočiti određene primene koje su veoma korisne i u cilju povećavanja inteligencije.




NEKE OD PRIMENA VRHUNSKOG
I NAUČENIH SISTEMA PAMĆENjA


Pamćenje špila karata
U Las Vegasu mađioničari uspevaju da zarade ogroman novac tako što zadive publiku jednim, na prvi pogled veoma teškim trikom: Prelistaju špil karata a zatim bez gledanja publici reprodukuju tačno onakav redosled kakav su i prethodno videli. Međutim, poznavajući vrhunski sistem pamćenja ili prethodne memorijske sisteme, to nije teško učiniti. Naime možete koristiti sisteme broj – oblik, broj – rima i alfabetski, ili pak vrhununski. Ukoliko koristite vrhunski potrebno je da napravite tabelu za prva 52 broja prema opisanom načinu. Ključnu reč možete stvoriti i za svaku kartu. Prvo slovo te reči je i prvo slovo znaka u kartama: za list l, za detelinu d, srce s, i kocku k. Zatim se to kombinuje sa ključnim slovima brojeva karata i na taj način se formira reč. Na primer, za devetku srce u pitanju je reč soba i slično. Kada za svakoj karti dodelite reč, sistemom asocijacija ga povežete sa odgovarajućom reči iz vrhunskog ili nekog drugog sistema. Recimo da je u vašem vrhunskom sistemu reč za broj 1 bila duh, a da je prva karta bila sedmica srce potrebno je povezati dve reči: duh i soko. Zamislite duha kako hoda po zemlji i sokola kako ga sve vreme svojim izoštrenim pokledom sa velikom pažnjom posmatra.

Pamćenje višecifrenih brojeva
Normalan čovek je u mogućnosti da zapamti broj najviše od oko 8 cifara. Međutim koristeći memorijske sisteme, ne da ćete biti u mogućnosti da zapamtite brojeve sa znatno više cifara, nego ćete i znatno povećati inteligenciju, jer se ova vrsta pamćenja i zahteva na mnogobrojnim testovima inteligencije. Ovakav princip ćete najbolje upoznati na sledećem primeru:
Primer 5: Zapamtiti broj 95862190377. Primetimo da se broj sastoji od sledećih grupa dvocifrenih i jednosifrenog broja i da za svakom datom broju možemo koristeći vrhunski sistem pamćenja dodeliti ključnu memorijsku reč. Na primer:

95 pile
86 voće
21 note
90 pas
37 mag
7 konj

Sada je potrebno lančanim sistemom ove reči povezati. Zamislite, recimo, jedno šareno pile, koje stoji usred voćnjaka i kljuca voće, koje po obliku liči na note. Jedan ljubomoran pas koji zažele to voće, ode kod maga da mu ovaj stvori tu mogućnost. Ali mag, umesto da mu podari voćnjak, pretvori ga u konja.
Ukoliko ste dobro savladali prethodni primer, u mogućnosti ste i da zapamtite brojeve sa znatno većim brojem cifara. Da bi to proverili pokušajte da zapamtite prvih 30 decimala broja π=3,141592653589893238462643383279. Ne zaboravite da broj možete razdvojiti i na jenocifrene ili što je poželjno u najvećem broju slučajeva, na trocifrene.

Pamćenje telefonskih brojeva
U ovmom slučaju se svakom cifri iz telefonskog broja dodeli slovo koristeći vrhunski sistem, a zatim se kreira memorijska fraza koja sadrži ta ključna slova (povezana vokalima ili samoglasnicima c, h, j, lj, nj) koja se poklapa sa osobinom onoga čiji se broj pamti. Zatim se ta memorijska fraza zadrži u sećanju. Pamćenje telefonskih brojeva je najbonje upoznati na sledećem primeru:
Primer 6: Pretpostavimo da je potrebno da zapamtite dole navedene brojeve telefona. Dakle, korišćenjem vrhunskog sistema pamćenja je potrebno da za svaku osobu ili ustanovu čiji broj pamtite kreirate ključnu memorijsku frazu koja će se vezivati za osobine istih. Evo jednog od rešenja:
Prodavac zdrave hrane 800-896 Vodič za zdravlje: voće, povrće, žitarice!
Partner u tenisu 146-326 Udri jače, manijače!
Lekar iz bolnice 578-079 Lekovi skupi.
Prodavac cveća 180-089 Dobre vesti zavodnici! Sveže cveće pali!
Turistički agent 332-207 More, more, narode! Najbolji smeštaj u kampu
Omiljeni bioskop 260-535 Naša sala mala.
Primetićate da za neke reči ne možete sastaviti memorijske fraze na prethodno opisan način. Zato možete kreirati frazu čija početna slova prestavljaju odgovarajuće brojeve, kao što je prikazano u nekim od navedenih primera.

Sistem pamćenja godina odigravanja istorijskih događaja
Ovaj sistem pamćenja je sličan sistemu memorisanja telefonskih brojeva. Potrebno je da za svaku godinu kreirate određenu frazu koristeći vrhunski sistem, a da se ona odnosi na događaj koji treba zapamtiti. I ovaj sistem najbolje upoznajte na sledećem primeru.
Primer 7: Recimo da je potrebno da zapamtite sledeće godine koje se vezuju za date istorijske događaje:
1) 1666. Veliki požar u Londonu Žar, žar, žar.
2) 1770. Betovenova godina rođenja Kakva krasna simfonija!
3) 1389. Kosovska bitka Murat vaistinu pogibe.
4) 1917. Oktobarska revolucija Pokret dobrih komunista.
5) 1454. Prva štamparska mašina Rotiraj listove, rotiraj!
6) 1608. Izum teleskopa Čudesna svekolika vasiona!
S obzirom da se u istoriji uglavnom radi o datumima posle hiljadite godine nije potrebno da uključujete cifru 1. Slično, za HH vek se mogu izbaciti cifre 1 i 9. Naravno, pomenute cifre možete uključiti u vašu memorijsku frazu, ukoliko istovremeno pamtite godine pre 1000. i posle 1000., u HH i prethodnim vekovima i slično. Ako uz godinu pamtite i datume, to možete dodati u vašu memorijsku frazu na sličan način.



SAVETI ZA SITUACIJE ZA ČIJE PAMĆENjE
JE POTREBNO NAJVIŠE TRUDA


Zamisao da vam na fakuletetu uopšte nije potreban papir za hvatanje beleški koje prestavljaju rezime predavanja je facinantna. Međutim, ona i nije tako strana. Osnovni problem kod većine ljudi se ogleda u tome što oni za pamćenje koriste samo levu hemisferu mozga, uključujući rečenice, brojeve, fraze, spiskove, linije... Ali isključuju desnu hemisferu, tj. slikovitost, apsurdnost, imaginaciju i sl. Ako koristite obe hemisrefe, uopšte vam neće biti potreban papir! Umesto da pišete strane i strane koje se, ako se prethodno ne obnavljaju (ponekad i više puta) ubrzo zaborave. Potrebno je samo da u glavi zamislite centralni lik za koji ćete kačiti ključne reči iz datog predavanja. Ma kolko ono trajalo, neće vam biti problem da prisećajući se te slike posle određenog vremena se setite i čitavog predavanja. Ukoliko vam ovo ne polazi za rukom, iskoristite u nekoliko prvih pokušaja papir i olovku, ali crtajući slike onako kako bi ih i zamislili. Ovaj metod se naziva metoda mapiranja uma i ona omogućuje da se koristi znatno veći deo mozga što vodi ka briljatnom razmišljanju, jer ćete na osnovu vaših memorijskih slika biti u mogućnosti da i sve što treba zapamtiti proanalizirate i da o tome kritički razmišljate.

Za većinu ljudi pamćenje imena i likova prestavlja jedan od najtežih problema. Međutim, koristeći memorijske principe i taj promblem se lako rešava. Da bi zapamtili određeni lik, jednostavno je potrebno da se zagledate u tačno određeni deo lica i da na neki način metodom asocijacije i imaginacije njega dovedete u vezu sa imenom lika koji pamtite. Pri tom uočite da se likove toliko razlikuju da su i najmanji delovi lica kao npr. obrve ili trepavice različite od čoveka do čoveka i sl.

Primetite da se pri učenju pri prvom pregledavanju gradiva uglavnom pamte delobi koji su se nalazili na početku ili na kraju. Sada pretpostavimo da je potrebno da naučite jednu oblast za koju planirate da izdvojite oko 3 sata. Umesto što ćete sve vreme gledati u knjigu i misliti da će vam sve što ste naučili u tom obimnom gradivu ostati duboko urezano u sećanju, vi se nemojte zavaravati već gradivo koje treba naučiti raspodelite na nekoliko celina. Za svaku celinu odvojite od oko pola sata do 50 minuta, a zatim se sledećih 10 do 15 minuta dobro odmorite. Ovim postižete znatno bolji efekat: U ovom slučaju imate više početaka i krajeva pa ćete ih lakše zapamtiti; mozak nije u mogućnosti da čitavih 3 sata bude odmoran i usvoji sve potrebne informacije za stalno, već pri stalnom odmaranju uma postići ćete znatno bolji efekat. Pri pamćenju za ispite potrebno je da veliku oblast izdvojite na više celina, i opisanom metodom učenja svaku oblast dobro utvrdite. Tako će vam ona ostati duboko urezana u sećanju. Još bolji efekat se postiže ako koristite metod mapiranja uma.

Metoda mapiranja uma i lančani sistem pamćenja se koriste i pri pamćenju govora, viceva, dramskih uloga, stihova, članaka, knjiga i slično.

Ukoliko želite da se setite neke zaboravljene stvari, potrebno je da se dobro setite svega što ste tada radili. Neko od prisećanja će vas asocirati na vašu zaboravljenu stvar. Ukoliko niste u mogućnosti da to odmah učinite, ne očajavajte! Ponovite dati postupak više puta i sigurno ćete se setiti onoga što ste zaboravili. Pri pamćenju snova je potrebno da uveče pre nego što zaspite ponavljate u sebi po nekoliko puta: ''Zapamtiću san, zapamtiću san...''. Ovim se mozak programira da je potrebno da se san zapamti i posle nekoliko ponovljenih puta to će vam uvek poći za rukom.



ZAKLjUČAK


Ukoliko ste savladali sve navedene metode i tehnike pamćenja budite uvereni da ste u velikoj meri povećali svoju inteligenciju. Još bolji efekat ćete postići stalnim vežbanjem i time ćete naučiti da savršeno pamtite ne samo za jedan kratak period, već do kraja života.



If you don't live for something, you will die for nothing.
 
Odgovor na temu

fanfon
Apatin

Član broj: 15355
Poruke: 2658
*.neobee.net.



+363 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju28.04.2005. u 19:33 - pre 230 meseci
He,he...Nikad nisam video lakse napisan seminarski. Ajd stavi literaturu koju si koristio. U svari vec je znam-jedna knjiga?
U sustini cela Buzanova knjiga "Savrseno pamcenje" je 100% kopija knjige Art M.Semorie-a "I vi mozete imati super pamcenje" samo sto su primeri drugaciji. Inace, to je jedna od knjiga a u kojoj su najbolje opisane razne vrste i sistemi pamcenja. Izdata je pre skoro 30 godina. Toliko detaljno objasnjenih tehnika nigde nisam video: za brojeve, morzeovu azbuku, dane, mesece, godine, govore, tekstove, strane jezike, tel. brojeve, karte, sah, matematicke formule...Stvarno je odlicno odradjena. Ima samo jedan problem: mora se vezbati da bi se tehnike naucile i posle opet vezbati da bi se efikasno i brzo koristile a tu mnogi ne prodju, brzo odustanu jer ne vide primenu tih tehnika na oblasti koje ih zanimaju. Lancani sistem je po meni u kombinaciji sa rimskom sobom mnogo mocan jer uz malo vezbe moze se zapamtiti tolika kolicina podataka za dan-dva koliko je nekom potrebno da pamti mesecima i da mozda nikad tako dobro ne zapamti kao onaj prvi. Ali opet se tu postavlja pitanje kako to primeniti na oblasti koje nas zanimaju. Pamcenje niza od 300 pojmova nije problem sa ovom tehnikom ali kome on treba? Zbog ovoga treba kombinovati razne tehnike a kako niko nema da pokaze kako je to najbolje uraditi ostaje da se sami snalazimo. Naravno, tesko je poceti primenjivati jedan sistem(ili vise) pamcenja kad smo kroz godine iza nauceni na drugi iako je ovaj prvi mozda efikasniji. Zbog stalne trke sa vremenom ljudi uglavnom odustaju i vracaju se na onu staru tehniku "dobrog zagrejavanja stolice".
Use Your Mind. Or someone else will.
 
Odgovor na temu

stf

Član broj: 51276
Poruke: 65
*.132.eunet.yu.



Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju29.04.2005. u 09:09 - pre 230 meseci
Fanfon, donekle si u pravu. Možda je zagrevanje stolice jedna od najboljih metoda kod većine ljudi, jer nisu upoznali te tehnike ili jednostavno odbijaju da ih usvoje. Što se tiče seminarskog, iako je lako napisan, od profesorke sam dobio istovremeno dve petice, a snimatelj lokalne televizije koji je došao da snima moje predavanje je rekao da nikad nije imao bolji prilog. (Predavanje je, istina, bilo samo na školskom nivou gimnazije u Čačku, ali Bože moj.)
U ovom seminarskom malo sam govorio o mapama uma, koje možete koristiti pri učenju. Obećavam da ću u narednim izlaganjima reći nešto više o njima, mada i za to ne treba mnogo mudrosti. Što se tiče 'besmislenog pamćenja pojmova', to i nije loše. Umem da fasciniram prijatelje pamćenjem velikog broja pojmova, mada najviše preferiram pamćenje špila karata. Dakle, za 10 do 15 minuta samo jednom prelistam karte i zapamtim njihov redosled. Prema opisanom postupku to i nije tako teško, a potrebna je minimalna vežba (neki koji govore da je potrebno nekoliko sati, pa čak i vežbanje danima nisu u pravu...).
Rekoh, izneću nešto o tim mapama uma, mada verujem da i vi u glavi zamišljate slike kada učite. Te slike povezujete u jednu celinu i tako pamtite. Tako ćete sve brže zapamtiti i manja je verovatnoća da ćete zaboraviti. Ok, neki naredni put ću detaljno objasniti sve to.
If you don't live for something, you will die for nothing.
 
Odgovor na temu

fanfon
Apatin

Član broj: 15355
Poruke: 2658
*.neobee.net.



+363 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju29.04.2005. u 10:47 - pre 230 meseci
Poslacu ti mojih nekoliko mapa ako te interesuje.
Use Your Mind. Or someone else will.
 
Odgovor na temu

stf

Član broj: 51276
Poruke: 65
*.133.eunet.yu.



Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju29.04.2005. u 11:13 - pre 230 meseci
Naravno, interesuje me. Pošalji---
If you don't live for something, you will die for nothing.
 
Odgovor na temu

aleksandaraleksandar
aleksandar
[earth].[europe]

Član broj: 13175
Poruke: 2895
*.nat-pool.bgd.sbb.co.yu.

Sajt: aleksandaraleksandar.blog..


+6 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju29.04.2005. u 18:19 - pre 230 meseci
dajte neku mapu, jednu dve, ja sam ostao bez svojih :(
greskom su mi bacili fasciklu...
cisto me zanima, koliko ste se udaljili od klasicne mape; ja sam moje malo modifikovao vremenom.
 
Odgovor na temu

Zikka
Zika Jovic
Dublin

Član broj: 29076
Poruke: 677
213.244.197.*

ICQ: 270814588


+1 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju29.04.2005. u 19:32 - pre 230 meseci
Da li bih mogao i ja da dobijem te mape?
Don't Worry Be happy!
 
Odgovor na temu

fanfon
Apatin

Član broj: 15355
Poruke: 2658
*.neobee.net.



+363 Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju29.04.2005. u 20:15 - pre 230 meseci
Posaljite mi mailove na PP pa cu vam poslati. Ne znam hocu li stici veceras posto imam posla i putujem sutra rano ujutru ali vracam se u utorak pa cu onda
Use Your Mind. Or someone else will.
 
Odgovor na temu

Shadow Dancer
Beograd

Član broj: 60880
Poruke: 7
*.ptt.yu.



Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju09.06.2005. u 03:58 - pre 229 meseci
Pozdrav svima..malo sam se kasno ukljucio u temu al za ovakve stvari nikada nije kasno... Manje vise procitao sam skoro sve dosada napisano i zelim i ja reci nesto po ovom pitanju....
Dok sam ziveo u domu imao sam prilike posmatratati u citaonici razne tehnike i vrste ucenja koje su ljudi primenjvali,a evo koja mi je bila najzanimljivija
Tri momka iz tog doma su bili bukvalno svaki dan u citaonici i na kraju sam se sa svom trojicom i upoznao.Studirali su svi razlicite fakultete medicnina,poljoprivredni(neki jako tezak i zahetevan smer)i biologija..i svi su imali razlicite tehnike ucenja.
Onaj sto je medicinu studirao je ucio prostim iscitavanjem knjige do besveseti po 100 puta(pokusam sam politicku ekonomiju tako,procitao sam 3 put i pao sam..iako mi se cinilo da mi je sve jasno al nisam mogo da ponovim neke definicije)
Polojoprivredni fakultet...Covek je ucio tako sto se preslisavao i ponavljao u sebi vazne definicije a ostalo je po njemu nebitne stvari iscitavao po tri put.
Biologija..verujem da je ova tehnika najcudnija i mozda i najbolja ali s druge strane i najteza jer ima strahovit tempo.Covek prvi dan nauci bubanjem klasicnim(pasus pa preslisavanjem pa pasus pa opet preslisavanje i na kraju cela lekcija) 25 strana.Sledeci dan mu pocinje tako sto ponovi 25 stranica i krece na novih 25.Sledeci dan ponavlja 12.5 od prvog dana i 25 od drugog..i tako ide do kraja knjige...Decko je imao prosek 9.8

Sto se mene tice moj problem je da ja jedino znam naucit klasicnim bubanjem(najslicniji trecoj tehnici) ali je problem sto stignem do 50-100 strana i tu stanem jer mi ovako ucenje predstavlja VELIKI napor.Eto imam jos 4 ispita(svi su bubackog tipa) i moj problem je sa tim ispitima.
Sto se tice ispita gde ima zadataka i nekih formula(tipa statstika..matematika..informatika) to bez greske reprodukujem prostom metodom..Kilo papira 5 hemijskih olovki i kreni po zbirci redom..
Sta reci na kraju..sto se tice tehnika ucenja svako ima svoju koja mu odogovara najvise..neki je ne nadju nikada kao ja recimo..i nama je samo da se drizmo motivacije,volje i hrabrenja samog sebe(nisam polozio ispit dve godine jer nisam ni ucio;pa sam dao 7:i sad sam opet stao na 4 do kraja,jer opet ne ucim)Dakle samo volja i motivacija!

 
Odgovor na temu

plcb83
Nis

Član broj: 62739
Poruke: 274
*.dial.b92.net.

ICQ: 168538686
Sajt: www.gradnis.net


Profil

icon Re: [INFO] Sve o pamćenju i učenju03.07.2005. u 15:35 - pre 228 meseci
samo zbog ove teme sam se registrovao , bas korisno!

www.gradnis.net
www.glavnibaja.info

Moje misljenje ce se vremenom menjati ali ne i cinjenica da sam u pravu.

 
Odgovor na temu

Aleksandar Marković
Part Time Freelance Journalist

Član broj: 219
Poruke: 5220
*.dialup.sezampro.yu.

Sajt: www.akcenat.info


+8 Profil

icon Kako uspješnije učiti?10.07.2005. u 13:18 - pre 228 meseci
Autoasocijacijski matriks hipokampusa prebrzo vam se puni i prazni, a bez trajne konsolidacije u neokorteksu? Trebate pomoć.

Učenje nikad ne prestaje, ali već ste do sad mogli zaključiti kako nisu svi u njemu podjednako uspješni. Kako biste od kampanjca postali mudrica, dobro će vam doći savjeti proizišli iz znanstvenog pristupa procesu zapamćivanja. S obzirom na to da mozak nitko ne poznaje bolje poznaje nego neuroznanstvenici, Medicinar online donosi savjete stručnjaka.

Kliknite za PDF sa savjetima i trikovima!-256Kb
Prikačeni fajlovi
 
Odgovor na temu

[es] :: Vodič za učenje :: [INFO] Sve o pamćenju i učenju
(TOP topic, by Nebojsa Milanovic)
Strane: < .. 1 2 3 4 5 6 7 8

[ Pregleda: 165794 | Odgovora: 156 ] > FB > Twit

Postavi temu Odgovori

Navigacija
Lista poslednjih: 16, 32, 64, 128 poruka.