Navigacija
Lista poslednjih: 16, 32, 64, 128 poruka.

Logika, smisao i primeri implikacije

[es] :: Matematika :: Logika, smisao i primeri implikacije

Strane: < .. 1 2 3 4

[ Pregleda: 25159 | Odgovora: 65 ] > FB > Twit

Postavi temu Odgovori

Autor

Pretraga teme: Traži
Markiranje Štampanje RSS

holononi

Član broj: 163572
Poruke: 658
91.148.100.*



+5 Profil

icon Re: Logika, smisao i primeri implikacije18.04.2009. u 12:49 - pre 182 meseci
@Nedeljko
Ovo je u redu. Takav je otprilike redosled izlaganja na fakultetima. Prvo iskazni račun, zatim predikatski račun i tek potom teorija skupova. Ako idemo tim redom onda imamo rešenje.

Medjutim, kako sam problem postavio u kontekst srednje škole gde takav redosled nije ispoštovan problem se javlja u tome što se De Morganovi zakoni za uniju odnosno presek skupova daju a da učenik nije prethodno usvoji osnovne stavove iskaznog i predikatskog računa (govorim o formalnom vidjenju a realno učenik možda ima znanja koja daleko prevazilaze traženo). Zatim se u "dokazima" De Morganovih zakona za skupove jednostavno "preskoči" na De Morganove zakone u iskaznom računu i to je "dokaz" a da nigde nije uspostavljena ekvaivalencija takvih dokaza.

Jedan način rešenja ovog problema je jednostavno u tome da se obrazlži svaki korak

Ω - univerzalan skup, A podskup Ω, B podskup Ω.
A U B = {x: x ε A ili x ε B}
A ∩ B = {x: x ε A i x ε B}
A \ B = {x: x ε A i x ¬ε B}
A' = {x: x ε Ω i x ¬ε A}

Dokazati (A ∩ B)' = A' U B'

(1) x ε (A ∩ B)' ≈ (koristimo definiciju komplementa)
(2) x ε (Ω \ (A ∩ B)) ≈ (definicija razlike)
(3) (x ε Ω) i (x ¬ε (A ∩ B)) ≈ (kako se x ne nalazi u preseku skupova tada nije bar u jednom od njih)
Tako da ovde učenik ostaje fokusiran na skupove i ne mora ni da je čuo za De Morganove zakone
(4) (x ε Ω) i ((x ¬ε A) ili (x ¬ε B)) ≈ (distributivnost)
(5) ((x ε Ω) i (x ¬ε A)) ili ((x ε Ω) i (x ¬ε B)) ≈ (razlika skupova)
(6) (x ε (Ω \ A)) ili (x ε (Ω \ B)) ≈ (a ovo je komplement)
(7) (x ε A') ili (x ε B') ≈ (definicija unije)
(8) x ε (A' U B')


 
Odgovor na temu

Cabo
Lokanje u bircuzu

Član broj: 10942
Poruke: 684
*.vdial.verat.net.



+5 Profil

icon Re: Logika, smisao i primeri implikacije18.04.2009. u 16:38 - pre 182 meseci
Jedno pitanje: zašto srednjoškolci (svi osim onih iz Matematičke gimnazije, za njih je to donekle razumljivo) moraju da dokazuju tvrđenja?
 
Odgovor na temu

holononi

Član broj: 163572
Poruke: 658
91.148.95.*



+5 Profil

icon Re: Logika, smisao i primeri implikacije18.04.2009. u 17:47 - pre 182 meseci
U knjizi za I razred srednje škole (i opšteg smera gimnazije) broj teorema po glavama

1. Logika i skupovi 5
2. Relani brojevi 7
3. Proporcionalnost 1
4. Uvod u geometriju 12
5. Podudarnost 69 (da 69)
6. Racionalni algebarski izrazi 11
7. Homotetija i sličnost 15
8. Trigonometrija pravouglog trougla 1

Ukupno 121 teorema!

No coment.

 
Odgovor na temu

Nedeljko
Nedeljko Stefanović

Član broj: 314
Poruke: 8632
195.222.97.*



+2790 Profil

icon Re: Logika, smisao i primeri implikacije18.04.2009. u 18:34 - pre 182 meseci
U teoriji skupova ne postoji pojam univerzalnog skupa, jer taj pojam vodi u protivrečnost. Komplement skupa se uvek posmatra u odnosu na neki fiksiran nadskup.

Problem u školama sa iskaznim računom je što niko ne kaže čemu to služi i nigde se ne primenjuje. Suština je da je svaka instanca tautologije tačno tvrđenje i onda nema problema sa Cabo-vim dokazom.

Đaci treba da dokazuju tvrđenja, jer na taj način vežbaju rezonovanje. Rezonovanje im je neophodno, kako za izradu zadataka, tako i za kasniju primenu znanja, jer će retko realan problem da ima tačnu formulaciju nekog stava, već je potrebno nešto povezati.
Nije bitno koji su zaključci izvučeni, već kako se do njih došlo.
 
Odgovor na temu

holononi

Član broj: 163572
Poruke: 658
91.148.95.*



+5 Profil

icon Re: Logika, smisao i primeri implikacije18.04.2009. u 20:51 - pre 182 meseci
Citat:
Suština je da je svaka instanca tautologije tačno tvrđenje i onda nema problema sa Cabo-vim dokazom.

Ima jer djaci u prvom tromesečju prvog razreda nisu stekli znanja o tautologijama, iskaznom računu, predikatskom računu (osim što su možda čuli za takav "staf"). Bez odgovarajućeg predznanja njihovi "dokazi" su samo puko rendiranje simbola u tekstualne nizove nalik onima koje je nastavnik ispisao na tabli. Djaci će na kraju tromesečja dobiti ocene koje će uticati na njihov konačan uspeh, pa i život a da im nikad nije data prava i fer prilika. Jer koliko vidima, brz si na obaraču pa ćeš odmah skočiti (a i ja bih reagovao) kad bi neko pokušao da dokaže De Morganove zakone pomoću de Morganovih zakona.

Citat:
U teoriji skupova ne postoji pojam univerzalnog skupa, jer taj pojam vodi u protivrečnost.

Potpuno si u pravu ako misliš na "skup svih skupova". Medjutim univerzalni skup koji uvodim nije tako definisan. Pažljivo pročitaj pa ćeš videti da Ω nije "skup svih skupova" inače da jeste ne bih morao da navodim da su A i B podskupovi Ω.

 
Odgovor na temu

Cabo
Lokanje u bircuzu

Član broj: 10942
Poruke: 684
*.rcub.bg.ac.yu.



+5 Profil

icon Re: Logika, smisao i primeri implikacije22.04.2009. u 14:45 - pre 182 meseci
Citat:
Nedeljko:
Đaci treba da dokazuju tvrđenja, jer na taj način vežbaju rezonovanje. Rezonovanje im je neophodno, kako za izradu zadataka, tako i za kasniju primenu znanja, jer će retko realan problem da ima tačnu formulaciju nekog stava, već je potrebno nešto povezati.


Ja ne smatram da je izvodivo, a ni potrebno, opterećivati ionako preteško gradivo matematike potrebom dokazivanja stavova. To ni od moje generacije gimnazijalaca nije traženo, već su profesori radili mimo nakaradnog programa. Iz sadašnje perspektive mi se diže kosa na glavi kada vidim da se taj „srednjoškolski“ program u sitnim stvarima razlikuje od fakultetskog programa, recimo Analize I. To se u tekućim reformama mora menjati i pojednostaviti! Javna je tajna da je sadašnje stanje takvo da profesori u srednjim školama ili masovno dele „kečeve“ ili odstupaju od programa, pojednostavljujući gradivo.

Po mom uverenju, u „običnim“ srednjim školama i gimnazijama se mora insistirati na primenama, a ne na teoretisanju.
 
Odgovor na temu

[es] :: Matematika :: Logika, smisao i primeri implikacije

Strane: < .. 1 2 3 4

[ Pregleda: 25159 | Odgovora: 65 ] > FB > Twit

Postavi temu Odgovori

Navigacija
Lista poslednjih: 16, 32, 64, 128 poruka.