Blic News, 16. april
Intervju: Desanka Radunović
UPORNO NE PRISTAJEMO DA BUDEMO DEO EVROPE
Foto: A. Isaković
Vanja Filipović
Predsednica Prosvetnog saveta Srbije govori za „Blic News“ o nastavku reforme školstva i odnosima sa novom vladom
Nov državni establišment krenuo je da se razračunava sa dostignućima svojih političkih prethodnika, pa se na udaru našla i prosveta, čime je dovedeno u pitanje dalje sprovođenje reforme obrazovanja. Garnitura Ministarstva prosvete predvođena Ljiljanom Čolić, naime, smatra da se u taj posao ušlo bez dovoljno pripreme, da ne postoji potreban fond sredstava kao i da nije nužno reformisati školstvo onako kako je to predvidela ekipa stručnjaka koju je angažovao prethodni ministar Gašo Kneževića. Dok traju prepucavanja preko leđa dece, koja u ovom trenutku još uvek ne znaju po kom će programu krenuti u prvi ili nastaviti drugi razred osnovne škole, predsednica Prosvetnog saveta za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje, koji je formirala prethodna vlada, profesor beogradskog Matematičkog fakulteta Desanka Radunović u intervjuu za Blic News objašnjava razloge i prednosti započete reforme.
„Stalno se postavlja pitanje da li nam je reforma potrebna. Ističu se argumenti da je naša škola dobra i da je s toga ne treba ni reformisati, a naročito ne tako brzo. Ja, naprotiv, mislim da je reforma neophodna jer živimo u 21. veku, koji je vek informacija, čime se i koncept nauke i obrazovanja menja. I nije samo kod nas takvo stanje stvari. Tokom prethodne dve godine analizirali smo obrazovanje u mnogim zemljama i sve one, na određen način, reformišu prosvetni sistem. To je jednostavno potreba koju nameće razvoj društva. Ta potreba je kod nas još izraženija jer u prethodnih 15 godina obrazovanje ne samo da nije napredovalo nego je u velikoj meri nazadovalo.“
Sa kakvim se argumentima suočavate kod onih koji brane aktuelan školski režim?
- Vidite, svi govore kako je škola dobra, jer naša deca koja odu u inostranstvo sjajno prolaze. Prvo bi se mogla napraviti analiza toga, da li baš svi dobro prolaze, da li neko ko je završio ovde školu tamo pere sudove. Uvek se izraziti pojedinci uzimaju kao reprezentativni primer. I ja se slažem da imamo dobru školu, da smo svestrano obrazovani, ali je problem u stepenu obrazovanja prosečne populacije. Prosek je nizak, i to je ono što me najviše sekira. Ako hoćete da najbolji ostanu u Srbiji, morate da podignete nivo kako bi oni bili u ambijentu koji će im omogućiti uslove za rad i napredovanje. Naši stručnjaci odlaze jer ovde ne mogu da dobiju logistiku od prosečno obrazovanog građanina.
Šta najviše zamerate obrazovnom sistemu kakav smo imali pre početka reforme?
- Prvo, simptomatično je da sve više dece uzima privatne časove, čak i u osnovnoj školi. Ranije je to bio slučaj sa stranim jezicima, eventualno s matematikom. Danas mogu da čujem da se uzimaju časovi fizike, hemije, čega sve ne. Škola tako postaje poluprivatna i u suštini samo oni koji imaju finansijske mogućnosti za vanškolsku dodatnu nastavu mogu dobiti solidno obrazovanje. To nije fer i to nije namena škole.
Jedna od stvari koju novo ministarstvo zamera jeste i uvođenje stranog jezika u prvi razred osnovne škole. U čemu je problem?
- Začudila me je primedba ministarke, jer sam mislila da im je to više finansijski i kadrovski problem, te da postoji otpor jer nema dovoljno profesora stranog jezika. Međutim, ispalo je da je jedan od dosta jakih razloga taj što, kako kažu, deca prvo treba dobro da nauče svoj jezik i svoje pismo, pa da tek onda uče strani jezik. Ja se ne slažem s tim. U ovom veku globalizacije u kome je normalno kretanje robe, ljudi, kapitala, u kome svet postaje veliko selo, našim građanima treba u delu obaveznog osnovnog obrazovanja pružiti sve mogućnosti komunikacije.
Mislite da postoji diskriminacija u obrazovanju?
- Navešću vam primer. Koleginica mi je pričala da u razredu ima jedno romsko dete. Koliko god se ona trudila da ga uvuče u razgovor, i natera ga da počne da priča engleski, nije joj polazilo za rukom. On je sedeo sa strane i izgledalo je da ne učestvuje. Par meseci kasnije srela ga je na ulici, on joj je mahnuo i rekao: „Hallo, teacher“. Dakle, on je ipak upijao znanje. A recite mi, kada bi za to imao priliku? Treba ponuditi svoj deci mogućnost da nauče, jer škola sve više postaje ekskluziva. Onaj ko ima para platiće dodatno obrazovanje, sportske aktivnosti i jezike, a drugi, kako im bude. U tom smislu reforma je neophodna jer obrazovni nivo treba da se podigne.
Zašto je izabran model devet godina osnovnog, plus tri godine srednjeg obrazovanja?
- Postoje jako veliki otpori oko tog produženja osnovnog školovanja. Razlog za to je upravo namera da se obrazovni nivo nacije poveća. Devet godina svi moraju da završe, a da li će neko da nastavi da se školuje posle toga ili će raditi nešto drugo, to je već stvar izbora.
Predviđeno je i eventualno skraćenje fakultetskog obrazovanja?
- Ja se zalažem za Bolonjsku deklaraciju, prema kojoj bi prvi stepen fakulteta davao diplomu posle tri godine, nakon čega bi se išlo na magistraturu, specijalizaciju... Preporuka je da se skrati univerzitetsko obrazovanje, a da se iza toga ponude različiti programi. Jednostavno se pojavljuje potreba za tim, jer način obrazovanja više nije kao kada sam ja išla u školu, pa nešto naučiš i posle to znanje eksploatišeš na svom poslu. Time prestaje potreba za daljim učenjem, a nije fraza kada se kaže da treba učiti celog života. Gde god da radiš, moraš stalno da se usavršavaš, pa je potpuno logično da se stepenice obrazovanja smanje, a da se ponude različiti sadržaji kad čovek počne nešto da radi. Dakle, kursevi, seminari, sertifikati, diplome, zavisno od toga kojim će se poslom baviti.
Šta su zapravo osnovne promene previđene započetom reformom?
- Koncept reforme je promena u ciljevima. Do sada je obrazovanje bilo definisano planovima i programima, što bi značilo da nastavnik koji predaje određeni predmet ima tačno precizirano koje lekcije treba da ispredaje i na kom času. Sada je sistem okrenut ka rezultatu i proizvodu, dakle pitanje je šta nastavnik postiže, kakav je ishod. Kako će postići rezultate, ostavljeno je njemu da odluči. Jer, to je jedna od retkih struka u kojoj je do sada vrlo malo poverenja ukazivano ljudima koji su na kraju krajeva završili fakultet. Inženjeru se posle završenog staža daje puno poverenje da gradi nešto i da ima odgovornost. U obrazovanju je sve bilo tačno regulisano, i mislim da to nije dobro. Deca su vrlo različita od generacije do generacije, pa prosvetni radnik treba sam da proceni kojim tempom će da radi, koja će nastavna sredstva da izabere, kakav metodički pristup... Anarhija je izbegnuta tako što se postignuća proveravaju na kraju školske godine. To je osnovni zaokret u ovoj reformi koji je veoma važan.
Šta je s uvođenjem izborne nastave koja je, takođe, novitet?
- Od ukupnog fonda časova određuje se procenat za izbornu nastavu. Deca imaju raličite afinitete i nije logično da svi uče sve. Do trećeg razreda uvodi se 10 odsto izbornih predmeta, do šestog 20, a u trećem ciklusu 30 odsto izbornosti. Najveći je izbor na kraju jer se u tom periodu deca orijentišu i prepoznaju sklonosti i sposobnosti za određene aktivnosti. Kroz izbornu nastavu omogućava im se da upišu srednju školu koja im leži. Do sada deca nisu imala predstavu o tome šta vole, nego su se opredeljivala po inerciji ili prema društvu. Ono što je najvažnije, na kraju se prepoznaju različitosti te tako deca bivaju uspešnija jer uče nešto što ih zanima.
Takav koncept reforme zahteva dobro osposobljenog nastavnika, zbog čega je predviđen veliki broj seminara. To je takođe izazvalo negodovanje Ministarstva prosvete.
- Na nastavniku je ogromna odgovornost i konstantno mu treba pomagati. Zato su osmišljeni seminari oko kojih se ovih dana diže velika buka. Zlonamerno se iz konteksta izvlače neke stvari.
U čemu je problem?
- Ministarstvo je htelo da proveri da li su seminari na dovoljno visokom nivou, a drugi problem je finansijske prirode. U to je uložen novac od donacija, a možda Ministarstvo misli da ga treba utrošiti na druge stvari. Ja smatram da kvalitetno obrazovanje dece ne može da se obavi bez edukacije samih nastavnika. Možemo mi da koncipiramo šta hoćemo, ali je upravo u tome jedan od ključeva reforme i sa time treba nastaviti.
Za sada je najavljeno da će reforme biti ako se ne donese nov zakon. Da li vam je poznato u kojoj je fazi eventualna zakonodavna procedura?
- Nemam tu informaciju, ali mislim da su se ljudi iz Ministarstva zaleteli izjavama kako će zaustaviti reformu. Proces izmene zakona nije nimalo kratak, a školska godina uskoro počinje, tako da pripreme moraju da počnu mnogo ranije. Shvatili su da baš i nije moguće uraditi sve kako su prvobitno zamislili. Mi smo prošle nedelje imali sastanak sa ljudima iz Ministarstva, na kome je bilo reči o tome da li Prosvetni savet postoji ili ne. U međuvremenu smo radili normalno bez obzira na to što su nas neko vreme ignorisali, ali smo postigli saglasnost da se za sada poštuje važeći zakon. Eksplicitno smo dobili obećanje da će se početi sa reformom u drugom i sedmom razredu ako se zakon ne promeni. Uzdam se u to što prosveta nikada nije bila naročito atraktivna i da će se skupština baviti prioritetnijim stvarima. U obrazovanju niti ima para, niti se na tome ostvaruju neki politički poeni, tako da je to u globalu nezanimljiva oblast. Nadam se da će tako biti i ovoga puta.
Šta se zamera programu za sedmi razred?
- Oko toga se stvorila fama, jer ova reforma predviđa minimalne korekcije upravo za tu generaciju. Deca su do šestog razreda išla po starom načinu i nemoguće je praviti radikalne zaokrete. Zato su promene blaže, smanjene su društvene i prirodne nauke za osam časova na godišnjem nivou, i tu je ostavljen prostor za izbornu nastavu. Uveden je koncept ishoda i ciljeva, a ne plana i programa kao do sada. To su promene, uopšte nije zastrašujuće.
Jedna od primedbi je i da se o reformi samo govori, a da se zapravo ništa ne radi, te da je realno potrebno mnogo godina da bi se postigli rezultati.
- Ako budemo čekali, imaćemo proizvod koji treba da promeni ovo društvo tek za trideset godina. Gde će ovo društvo tada biti? Kažu da nema para, pa ne može da se uđe u reformu. Pa kako ćemo da dobijemo stručnjake koji će krenuti da proizvode pare ako ništa ne preduzmemo u vezi sa tim? Treba krenuti odmah.
Jedno od pitanja koje vam je postavljeno jeste i zašto reforma nije sprovedena na manjem uzorku kako bi se izbeglo eksperimentisanje sa celom generacijom.
- Ne mislim da je u pitanju radikalni eksperiment. Male su promene predviđene i nameravamo da iz godine u godinu programe dorađujemo zavisno od potreba.
Ima li informacija o tome koliki je uspeh dosadašnje reforme?
- Postoji centar za evaluaciju koji ima obavezu da radi ispitivanja i oni se upravo spremaju da urade analizu ovog prvog razreda. Generalno će pratiti efekte reforme i na osnovu toga ćemo videti šta treba korigovati. Hoću još da naglasim da se ne može ignorisati činjenica da je srednjoškolska omladine sve destruktivnija. To pokazuje vaspitno-obrazovni karakter škole, dakle deca su ispuštena. Škola ih nije animirala, a dokaz je to što se njihovi vršnjaci u inostranstvu potpuno drugačije ponašaju. Ne mogu da verujem da su naša deca nezainteresovana, mi ih nismo zainteresovali, niti im dali građansko vaspitanje po pitanju komunikacije, higijene...
Savetu kome predsedavate zamera se nedovoljna stručnost za poslove koje treba da obavi, kao i način na koji je izabran.
- Dve godine sam radila na reformi u oblasnom timu za matematiku i prirodne nauke i po toj osnovi sam pozvana u Savet. Nisam imala pojma o načinu na koji se formira. Možda to jeste, možda i nije u redu, ali ja ne mogu da kažem da ljudi nisu stručni, jer je svaki od tih oblasnih timova, prirodnih i društvenih, dao svoje predstavnike. U Savetu je i predstavnik nacionalnih manjina, što je jako važno, zatim predstavnik dece sa posebnim potrebama... To su vrlo stručno izabrani ljudi iako možda nekome deluje da su nečiji prijatelji.
Da li ste vi prijateljica bivšeg ministra prosvete Gaše Kneževića?
- Ne, znam ga sa događanja na fakultetu, ali ne znam njegov telefon. Nisam prijatelj ljudi koji rade u Savetu, niti sam član neke partije. Ja po svojim stručnim kvalitetima odgovaram za taj posao.
Zato se ističe kao bitno da Savet bira parlament a ne vlada?
- Ne znam, možda misle da u njemu treba da sede predstavnici partija, ali to nije dobro, jer je u pitanju stručno telo. Plan rada i teme su usko stručne. U Savetu imamo i tri predstavnika sindikata, pa je i ta socijalna komponenta pokrivena.
Zašto je profesor Ivan Ilić prvobitno odbio da predsedava Savetom?
- Možda nije bio pitan kada je počela reforma. Generalno je njegova koncepcija da to treba sporije, da treba više para i razrađenih standarda. Ja mislim da ne možemo da čekamo, već da reformu moramo preispitivati u hodu. A vidite koliko je ljudi na birou rada koje moramo da prekvalifkujemo. To dovoljno govori o tome da treba već u školu da inkorporiramo taj problem kako bi nove generacije stekle odgovarajuće kvalifikacije. Ne treba čekati. Znam da ima puno problema i subjektivnih slabosti, obeshrabrenosti malim platama, ali mora da se krene.
Da li je tačno, kako bivši ministar reče, da ste spremni da poginete za reformu školstva?
- On voli jake reči. Jesam veliki zagovornik reforme, ali nisam baš spremna da za nju poginem.
Kakva je situacija sa veronaukom i građanskim obrazovanjem?
- Predlog je bio da to budu izborni predmeti, a ne obavezujući. Da li će neka uredba ili zakonski akt jače urediti tu oblast pa će se obavezivati škole ili deca, zaista ne znam.
Šta je sa, navodno, vulgarizovanim lekcijama? Takva kvalifikacija se odnosila na slike u udžbenicima na kojima recimo sveti Sava namiguje deci.
- Imamo oko toga jako veliki problem, jer svi još uvek patimo od patrijarhalnog duha autoriteta. Nove generacije ne pate od toga i zato je glupo insistirati, jer ispadneš smešan. Mnoge stvari deci možeš da staviš u glavu ako uspostaviš odgovarajući odnos i način za to i pređeš barijeru. Treba uspostaviti prijateljski kontakt, taj autoritet nastavnika uz packe nije dobar. Sve što je relaksirano se još gleda kao vulgarizacija. Ja ne mislim da je tako.
Šta je sa novim udžbencima?
- Zavod je bio ekskluzivni izdavač i često su od nekih ekipa autora naručivani udžbenici. Čula sam primedbe nastavnika i roditelja na knjige iz matematike koji su neprimerene uzrastu i teške za shvatanje. Otvaranje konkurencije je jako dobro, ali je i to zaustavljeno pričom da se zaustavlja reforma, pa ljudi neće da ulažu pare u nešto što je za sada neizvesno. Mi smo zamislili da se određeni delovi novih udžbenika daju na preliminarnu evaluaciju koju bi, pored oficijelnih recenzenata koji su odgovorni za tačnost podataka, radili ljudi iz prakse, učitelji i profesori koji su korisnici udžbenika. Izdavači su pozitivno reagovali, jer je bolje da bude više udžbenika da bi profesori mogli da izaberu šta im odgovara. Počela je polemika po novinama, to je stalo. Ne znam šta će biti na kraju.
Šta je sa programom za drugi razred?
- On je pripremljen. Nalazi se na stolu kod ministra prosvete i oni treba o tome da odluče.
Hoće li biti problema?
- Odluka je na Ministarstvu. Ako ne promene zakon do septembra, po trenutno važećem zakonu drugi i sedmi razred ulaze u reformu. Ako hoće nešto drugo, moraju da pripreme odgovarajuća dokumenta, a ne znam da se ona rade. Duboko se nadam da neće zaustavljati reformu. Prvi razred je već bio u reformi, a drugi je logičan nastavak. Naravno da ćemo i dalje razgovarati, uklanjati slabe tačke, jer ima i manjkavosti. Ipak, ne mogu da govorim u ime Ministarstva.
Da li imate utisak da su svi problemi oko reforme obrazovanja politički motivisani?
- Sigurno da postoje oponenti reformi, ljudi koji se subjektivno ne slažu. Ima jako mnogo površnih komentara onih koji nisu pročitali o čemu se radi. To mi jako smeta, jer sam vrlo raspoložena za stručnu diskusiju, pa da vidimo šta je problem. Nerviraju me ljudi koji nemaju vremena da se bave tematikom, ali lako na sve strane dele lekcije. Ima tu dosta politike: „DS ili DOS je napravio ovako, e pa mi nećemo tako“. To nije u redu, jer je obrazovanje kapitalna investicija društva, a na dugi rok je šteta ogromna. Obrazovane ljude koji će da stvore ovo društvo i da ga razvijaju užasno dugo treba stvarati i sa time se ne smemo igrati. Imam utisak da ljudi u Ministarstvu toga polako postaju svesni i da ćemo naći kompromis.
Kakav utisak na vas ostavlja ministarka Ljiljana Čolić?
- Ona je ušla u nešto čega nije bila svesna, pa su joj prvi nastupi bili jako bučni. Ipak, shvatila je da ne može stvari da seče nožem. Što više ulazi u problem, postaje sve pragmatičnija i mislim da ćemo moći da razgovaramo, jer je to u zajedničkom interesu, a pre svega u interesu dece.
Kako ova dosadašnja polemika utiče na učenike i njihove roditelje?
- Jako loše, jer postoji nesigurnost i sve deluje kao da nije osmišljeno. Ispada da oni koji treba da rukovode tim poslom ne znaju šta rade. To unosi zabunu. Nije trebalo da se prepucavamo po medijima, nego da pokušamo da pronađemo kompromis. Ljudi kažu: „Šta sad, počela je obuka nastavnika pa je prekinuta, ide drugi, ne ide drugi, ide sedmi, ne ide sedmi, ne znam...“ To je osetljiva stvar, koja interesuje veliki broj ljudi, decu, roditelje, familiju, profesore, iako ona nije glavna tema u razgovoru vlasti. Savet nije hteo da reaguje da ne bi unosio zbrku.
Zamenik ministra u jednom je trenutku rekao da oko reforme ne postoji nacionalni konsenzus. Šta to znači?
- A oko čega je u ovoj državi postignut nacionalni konsenzus? Da li to znači da baš svi nastavnici treba da budu pitani, ili da sve partije treba da podrže? Da li je to moguće? Nacionalni interes jeste raditi na obrazovanju ove nacije da bi se ona uklopila u evropske standarde. Ne mogu da razumem zašto uporno insistiramo na tome da ne budemo deo Evrope, nego izmišljamo da smo nešto kao specifični. Stalno taj srpski inat. Nacionalni konsenzus je priča koja ne znači ništa.
http://www.digicortex.net/node/1 Videos: http://www.digicortex.net/node/17 Gallery: http://www.digicortex.net/node/25
PowerMonkey - Redyce CPU Power Waste and gain performance! - https://github.com/psyq321/PowerMonkey