Citat:
milekNS:
Trafo imam, malo je jači, na nekih 28V/2.2A ali kad stavim grec, on obori napon i dodam još dve diode redno na V+, taman će sići na 24v DC, ako to može tako, a ne znam što ne bi moglo ?
lemilica radi na AC, AC ide u stap preko triaka, a DC ide na DCDC kontroler koji pravi 5V za mikrokontroler, lcd ... kada na grejace ovih lemilica utuces DC oce da crknu, nemam pojma zasto, neki likovi spominju neke migracije elektrona, neki spominju induktivnost zbog PWM-a (ja merio induktivnost grejaca i dobio neke pateticne vrednosti) .... u svakom slucaju ISPROBANO crkavaju. Znam za 3 stapa koja su crkla sa 24VDC i PWM-om, temperatura vrha nikad nije presla 400C a grejac je crko. Jedan stap je weller PES51, spalio drugar iz BGD-a, jeadn stap je GORDAK, spalio ja, i jedan stap je original hakko, spalio drugar iz juzne afrike. Sa AC sve radi kako treba.
E sad, da li bi grejac izdrzao 28V AC - ne znam. Mislim da je trafo 24VAC dovoljno jeftin da se ne isplati zezancija i rizik :D
Citat:
milekNSLCD imam, kontroler imam, što znači da mi samo štap fali... :D
MOZDA imam negde jos jedan PCB. Napravio sam 12, vecinu sam podelio, mislim da imam negde jos jedan, pogledacu, ako nadjem, dobijes ga. Ako ne nadjem, jbg.. drugi put.
Citat:
milekNS
Dakle.. možda ću biti malo "drzak"
opusteno, ja sam uvek tu da pomognem koliko hocu, ali odma da kazem, imam previse lemilica, ne treba mi vise, prilicno sam siguran da necu narednih 20 godina narucivati vise lemilice sa ebay-a :D ... Inace QUICK stap je identicnog kvaliteta kao HAKKO original (imam oba, osim ovoga sto pise ne bi prepoznao koji je koji). QUICK ima malo drugaciji RTD no nije neka znacajna razlika (parametri i za QUICK i za HAKKO su u firmware-u)
Ako budem narucivao nesto od nekog prodavca koji drzi i hakko stapove - narucicu i njih ali za sada nista od toga..
Citat:
macolakg:
Super post bogdan.kecman-e. :-) Jedino bih primetio da test lemilice pomocu sundjera natopljenog vodom "ne pije vodu". :-)
Naime, latentna toplota isparavanja vode (koja je vec ugrejana na 100^C) je 2,27MJ/Kg/s, sto mu dodje potrebnih 2,27MW da bi se ispario kilogram vode za 1 sekundu. Pretpostavimo da vrh lemilice "pokusava" da ispari 1 gram vode za 1 sekund, za to je potrebno 2,27KW u trajanju od 1 sekunde.
Nema te lemilice koja pod takvom "silom" nece pokleknuti i drasticno oboriti temperaturu vrha....
Ah, niste skontali poentu testa :D pad temperature vrha je pozeljan za taj test, to je test za "senzor" ne za PID :)
O cemu se radi, da bi PID imao smisla mora da zna tacnu temperaturu vrha inace ceo PID radi sa pogresnim ulaznim podacima. Test sa sundjerom sluzi samo da razhladi vrh te da se vidi
- kada padne temperatura vrha "malo" i "mnogo" da li se to registruje na senzoru u lemilici
- kada padne temperature vrha "mnogo" koliko brzo se taj vrh "zagreje" nazad na zadatu temperaturu
Nisam ja ocekivao da ce vrh da nastavi da bude vruc kada ga gurnem u ladnu vodu, ali sam se nadao da ce senzor detektovati da je vrh ladan i da ce upaliti grejac. Taj post i tih par snimaka koje sam napravio su samo mali test, deo mnogobrojnih testova tokom godinu dana sa raznim lemilicama ... na primer kada gurnes magnastat u tu ladnu vodu on odma (posle milisekundu) upali grejac i ne gasi ga uopste dok ne izvadis vrh iz vode i isti ne dostigne temperaturu, kada gurnes PES51 u vodu on cim padne ispod 10-12C od zadate temperature detektuje se pad temperature i on pali grejac, ako uzmem Ersu, ona isto ne konta da je vrh pao 50C ispod zadate temperature ...
Cela za* je oko pozicije senzora, HAKKO (i klonovi), Solomon, Ersa i razne druge lemilice imaju senzor na grejacu ili koriste sam grejac kao senzor tako da je temperatura vrha nepoznata i samo se odrzava temperatura grejnog tela. Temperatura samog vrha zavisi od milion stvari i extra je neprecizna (seta se po 30C tokom lemljenja) a "novije verzije" i "kvalitetnije verzije" se razlikuju u tome da vrh ima vecu termalnu masu (te se sporije hladi kada se dotakne lemna tacka) ili ima bolji kontakt sa grejacem (Ersa tehnika) pa brzi prihvata toplotu sa grejaca ... Sa druge strane magnastat meri temperaturu samog vrha (magnet u vrhu pali/gasi grejac) dok PES-51 na primer ima zaseban senzor koji je pozicioniran tako da "ulazi unutra u vrh" dok grejac zahvata vrh sa spoljne strane tako da je merenje mnoooogo preciznije nego kod ovih ostalih drski.
Tako da, prica sa vodom je jednostavna, voda extra spusti temperaturu vrha i onda se problemi sa lose postavljenim senzorom dobro vide. Testovi sa merenjem pada temperature pri lemljenju (20 lemnih tacaka - SIL20 konektor ili kako se zove kod nas na raster plocici, i lemljenje tacke po tacke) ... i po tim testovima ovaj moj drajver radi mnogo bolje nego original WES51, HAKKO 306 i Solomon HQ30 stanica :) (te sam imao da probam i uporedim) ... uporediv je sa PACE ST50 (negde bolji negde losiji) ...
eto nadam se da sam pojasnio sta sam radio i zasto :D
Inace, drajver je super jednostavan, nema tu neke velike filozofije sto se hardwera tice
- generator struje (1mA) sa nekom referencom za RTD senzor
- op-amp koji ima ulaz za termopar i za RTD i jedan izlaz koji ide na ADC pic-a (bira se ulaz jumperom)
- dodatni NTC koji moze da se koristi za ambient temp za offset termopara i za kojesta jos (na primer ja koristim za kalibraciju) i koji ide preko istog tog op-a
- optokapler sa triak izlazom i detekcijom prolaska kroz nulu koji okida neki jaci triak
- mikrokontroler sa lcd-om napajan preko dcdc-a da se ulaznih 30tak VDC pretvori u potrbnih 5
Firmware je bazicno gotov, moze da se tweakuje sad do prekosutra ko zeli, eno ga na sourceforge-u pa moze bilo ko da ga budzi kako mu odgovara :D moze da se dodaje auto tuning pid ko voli, ja sam mislio da dodam pedalu + switch na caddy-u, ideja je bila kad stisnem pedalu da mu dam bust, ono da recimo kada stisnem pedalu on baci temp setovanje na 460C a kad pustim pedalu da vrati na "normalu", to je recimo zgodno kada se radi sa prototyping zicom kojoj se skida izolacija na 460C .... dalje, prekidac na caddy-u, kada stavis drsku u caddy (ne znam kako se zove to na srbistanskom - drzac za drsku?) ona stisne neki mikro i onda se driver prebaci na neku nizu temperaturu (150-175C je preporuceno koliko vidim na ovim profi stanicama) .. kada uzmes lemilicu on vrati temp na zadatu i za sekund dve imas lemilicu sa kojom mozes da radis, a ako ostavis lemilicu duze od xyz min u caddy-u on je samougasi :) ... no da budem iskren, kako mi je stigao ovaj PACE, presao sam skoro skroz na njega.. jeste skup ali .. vrhovi su neza***ivi ... ovi neki dijamantski .. uh .. sto kaze Dave Jones "sex on the stick" ili "geek porn" :D